Thursday, August 14, 2014

Lendiran yang tertakung



Pohon anggur itu meredupnaung dua sosok yang bertatih keletihan itu. Akarnya menakung lendiran merah terluak lunak dari toreh serta hiris pada tubuh. 

Lebam dan keluk memenuhi putih kulit baginda dan Zaid bin Harithah. 

"Wahai Muhammad, jika engkau menginginkan diratakan Akhsyabain, tentu aku timbunkan Jabal Abu Qubais dan Qa'aiqa'an atas mereka!" Malaikat yang menjaga gunung berseru.

"Justru aku berharap," jawab Baginda, "agar Allah mengeluarkan dari sulbi-sulbi mereka orang yang akan menyembahNya dan takkan menyekutukanNya."

Umum tahu, Pemilik Segala Pujian memuji baginda dalam firmanNya, "Dan sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang tinggi (mulia).”   
(Surah Al-Qalam : 4)

[Lendiran yang tertakung]
Habiburrahim

Tuesday, August 5, 2014

BINARY : ENAM



LIMA

“Kak Jue.” Ayen yang baru sampai ke bilik wad menyapa.

“Ayen.” Kak Jue turut menegur. “Akak baru nak beredar. Ada kelas. Ayen dari mana?”

“Kelas. Ada gap satu jam.”

“Oh, awak tengok-tengokkan la Wawa ya. Akak beredar dulu. Take care Wawa.” Kak Jue melempar senyum kepada Wawa yang berbaring di katil sebelum berlalu.

“Doktor kata apa?” Ayen meletakkan sebakul buah-buahan di atas meja wad.

“Besok dah boleh keluar. Mungkin sebab letih je. Tak teruk pun.” Wawa menenangkan.

Ayen melabuhkan duduk di kerusi bersebelahan Wawa. “Kau pun satu, dah tahu letih paksa juga. Nasib baik tak teruk.”

“Aku okey jela.” Wawa menggerakkan separuh badan yang dalam keadaan berlunjur ke dalam keadaan sedikit tegak. “Ayen, aku ada something nak cakapkan ni.” Nada sedikit bertukar.

“Pasal projek? Tak apa, Nadhiya dan aku setelkan. Lagipun, kau stay kat sini tak lama.”

“Bukan...”

“Kalau pasal bonsai kat rumah kau tu, tak mati la dua hari tak bersiram.” Ayen lagi sekali mematah kata-kata Wawa.

“Tak…”

“Hmmm..kelas? Notes aku ambilkan. No biggies.” Dan dia sedar, semakin dia lari dari kenyataan, semakin kenyataan menghambatnya. Dia tahu, desas-desus yang dia dengar tidak dapat dinafikan lagi. Tapi sengaja dia menafikan kenyataan, dan bersungguh dia mengelak dari mendengar dari mulut Wawa sendiri.

“Aku ada bagitahu Kak Jue tadi, dan aku harap kau bagi respon yang sama…”



***

Tiga hari dia tidak hadir ke kelas. Dan tiga hari juga segala kerja-kerja untuk projek tergendala. Alhamdulillah. Hari ni, dah boleh kembali ke kelas macam biasa. 

Cermin ditatap lama. Okay ke?

Matila apa orang nak kata. Lagipun, orang kat sini bukan kisah pasal orang lain pun. Beg disandang ke bahu. Kasut dicapai.


*


“You look…” Wawa angkat wajah dari bekas polisterina ke wajah yang bertanya. Josiah meletakkan bekas plastik berhadapan dengan Wawa. “…different.”

“I take that as a compliment.” Wawa senyum segaris.

"Are you having some kind of celebration or something?” suasana di Quad semakin kecoh di kala tengahari ini.

“Nahh, I was just thinking of having some changes.”

“For worst or better?”

“It depends on the eye of the beholder.” Wawa jungkit bahu.

“I’d say, you look way better.”

Wawa senyum. See..dia orang sangat supportive.

Josiah menyelamkan garpu ke dalam mangkuk mee. Mee yang terlekat disuakan ke mulut. “Why is it necessary for you guys to wear hijab anyway?” Josiah ikhlas bertanya. “No offense by the way.”

Wawa garu kepala dalam hati. “Well, I may not be the best one to say this, as I didn’t wear a hijab before.” Aduhhh… kalaulah Nadhiya ada... “I’ve come to realize the concept of hijab, it is actually one of the most fundamental aspects of women empowerment.”

Wawa masih memandang Josiah. Josiah masih juga menunggu penjelasan lanjutan.

When I cover myself, I make it virtually impossible for people to judge me according to the way I look. I cannot be categorized because of my attractiveness or lack thereof.” Err..boleh terima ke mamat ni?

“For instance, people fancy those women with so-called perfect body, while those who are slightly unlucky are often expelled from the community. But I believe Islam has a better way to look at people. People can judge me from the way I want myself to be, form what I have to say, rather than how I look.” Tak ke sikit tak adil kalau nak tengok pesonaliti?

Josiah angguk tanpa riak. Garpu lagi sekali disuap ke mulut. Mulutnya mengunyah lambat. “Do you shower in that?”

***

“Dah siapkan sequence diagram?” Nadhiya bertanya. Perjumpaan kali ini, Ayen tidak hadir.

“Belum. Hujung minggu kau free? Aku ingat nak siapkan hujung minggu ni.” Wawa membelek lagi report projek mereka. Lagi lima hari masuk paper terakhir untuk final exam pelajar tahun kedua Kejuruteraan Elektrikal dan Elektronik.

“Tak. Aku ingat nak ziarah rumah Aunty Maryam.” Aunty Maryam, ibu kepada Ayen.

“Passkan something kat Ayen boleh?”

“Haisshh, dia ada je kan kat uni. Bagi jela sendiri.”



[Binary : Lima]
Yup, *angguk
Tentang hijab itu pernah saya tuliskan pada helai yang lain
That was before I decided to bring this cerpen into here
Maaf :(
Habiburrahim


Sunday, August 3, 2014

#Ghazzah


teguhlah membakar baskara
sampai gelap tak terlawan
kukuhlah memerah awan
sampai titis jadi empangan
tegarlah cerucukkan cekal
sampai kau tak terjejaskan

tiap lurus yang teringkuk
tiap perca yang terobak
tiap purnama yang berantak
sungguh, Hitungan takkan pernah congak

Tuhan,

paksakan mereka bertahan

[#Ghazzah]
Habiburrahim

Sunday, July 27, 2014

BINARY : LIMA


LIMA

Ayen menghempas beg galas ke sofa. Seterusnya badannya pula. Lecture seterusnya lagi empat jam. Biasanya dia akan lepak di apartment Wawa. Nak diharap dia yang menghabiskan empat jam di library menunggu lecture seterusnya memang mustahil la.

Wawa di lab mungkin. Fikiran separa sedar menuturkan.

Remote controller televisyen dicapai. Terus jari menekan-nekan butang mencari mana-mana program yang boleh lekat dengan mata.

The very beginning of the ayah, Siraat al-lathina, Allah makes us describes the previous people who were successful in crossing the straight, long, difficult journey upwards to Allah…”

Ayen mengangkat kening. Wawa dalam bilik ke? 

“…which subtly shows that the real role models of Islam are not the ones who are still alive, rather the ones who are gone. The graduation ceremony is death. We ask Allah to show us the path of those who have graduated from this life successfully.”

Jari masih lagi menekan-nekan butang pada remote controller. Kepala disandarkan pada kusyen sofa. Tak tergerak nak menjenguk bilik Wawa.

“The next part, ‘an’amta alayhim, is interesting. The word ‘an’ama comes from nu’uma, which refers to softness/relaxed state. It is no coincidence that cows and sheep are called an’aam in Arabic. The relation is that cows and sheep when they move are very relaxed, unlike a tense animal such as a cat. Remember that Allah described this path as a hard path and the tasks as difficult task, and that the higher up the ladder one goes, the harder it becomes to stay there and keep climbing. But Allah then says that the ones who succeed this stage are those upon whom relaxation is bestowed, they are now calm.”

Suara itu sekadar samar-samar kedengaran, namun setiap patah jelas. Volume televisyen diperlahankan.

Ghayri almaghdubi alayhim’ is commonly translated as ‘not the path of those who earn your wrath’ or the like. However, this phrase doesn’t even contain the pronoun ‘your’ and that has greater implications than just a grammatical pattern. Allah does not mention His name to the extent that He does not want His name mentioned anywhere near those whom His anger is thrown upon them.”

“Wawa...” Ayen memanggil. Derap langkah dibawa ke arah bilik Wawa.

And ad-daalleen is usually translated as, ‘those who go astray’. Perhaps a more common contextual translation would describe them as people who are lost. While this is a lesser degree of failure than having everyone’s anger flung at you, it is still failure as they did not get Allah’s guidance."

Daun pintu bilik Wawa dikuak. Ayen menjenguk ke dalam bilik.

“Ayen?” butang pause pada keyboard ditekan. Suara tadi terhenti. Wawa menarik pandang dari skrin laptop. “Laa..kenapa datang tak bagitahu?”

“Aku minta access daripada Nasuha.”

“Nak makan?”

Ayen mengangguk.

“Lauk kat atas meja. Aku dah panaskan lauk dengan nasi.”

Ayen lagi sekali mengangguk. Otak makin ligat mentafsir perkara yang lain selain lauk dengan nasi yang dah dipanaskan.

Butang play pada keyboard ditekan. Lecture kembali bermula.

“And again, in this very last ayah, we vow asking guidance from Him, yet we treat al-Fatihah just like some sort of a subconscious mumble?”


***

Ayen meletakkan wireless headphone di telinga. Namun, suara Jacoby Shaddix yang memekak di telinga langsung tidak masuk ke otak.

“And again, in this very last ayah, we vow asking guidance from Him, yet we treat al-Fatihah just like some sort of a subconscious mumble?"

Terus wajah Wawa bertandang ke fikiran. Haishhh… kepala yang tidak gatal digaru-garu. Apa dah jadi dengan Wawa?

Pertama, makan dalam lif. Mungkin normal kalau nak makan duduk, angkat tangan tadah doa. Tapi...

Yang tu pertama. Tak masuk cerita kedua, semalam, yang dia sendiri ternampak Wawa dengar lecture daripada sheikh mana entah dari laman Youtube. Lecture tentang al-Fatihah mungkin.

Dan ketiga. Dan seterusnya...
Banyak. Sangat banyak. Mungkin berkajang kalau nak disenaraikan semua.

Wawa dah jadi...
…pelik.

Apa dah jadi dengan kau Wawa?

Kepala digeleng berkali-kali. Keluh dihela panjang. Cemburu ke? Atau mungkin sebab Ayen sendiri rasa dia ketinggalan.

Jujur, dia tak selesa dengan keadaan Wawa yang sekarang.

Dan apa dah jadi dengan aku?

***

Wawa menanggalkan cermin mata. Hujung pangkal hidung dipicit dengan dua jari. Pening kian terasa sebaik keluar daripada Science Building. Bahang mentari mungkin.

Langkahan pun jadi terhuyung-hayang. Seketika, tangan meraba menggapai mana-mana objek.

Sekeliling terasa seakan berputar. Mata dah mula berpinar. Apa dah jadi nih?

“Wawa!”

Mata Wawa dalam pinar terus mencari arah suara. Kak Jue… suaranya terlekat di kerongkong.

***

“Ayen!”

Nadhiya yang baru sahaja masuk ke dalam lab menyapa. Ayen automatik berpaling.

“Wawa blacked out!”


[Binary : Lima]
Jujur,
Membesar itu menyesakkan
Mendewasa itu perit
Habiburrahim


Thursday, July 24, 2014

BINARY : EMPAT

EMPAT


“Ayen, bak beg aku.” Wawa menghulur sebelah tangan.

Ayen menyambar beg Adidas biru muda. Cepat dibaling ke arah Wawa. Spontan beg ditangkap dengan sebelah tangan.

“Lambat!” Wawa merengus.

“Tahu.” Siapa suruh tidur kalau dah gap antara kelas hanya satu jam.





Arrrggghh!!

Tak pasti sama ada, jeritan itu berfrekuensi terlalu tinggi sehinggakan telinga Wawa sendiri tidak terdengarkan, ataupun jeritan itu sekadar terlekat di kerongkong. Wawa tepuk dahi dalam hati. Lewat lagi! Balik apartment, ingatkan nak lunchLunch pun tak sempat.

Nak salah siapa. Memang salah sendiri.

Kaki yang melangkah terasa ringan kemain. Tapak kasut yang menjijak tanah pun tak sempat nak berehat saat mendarat. Kurang lima detik, keempat-empat langkahan itu diatur laju ke arah lif.

Lewat. Tambah lagi kelas paling awal Lab Digital Electronics 205. Lagi teruk, lab assistant dapat Sir Jose. Kalau lambat, markah lab melayang. Memang bala!

Wawa mendahului ke dalam lif. Ayen menyusul. Cepat-cepat butang ground floor ditekan kuat berkali-kali. Lif bergerak perlahan.

Wawa membuka zip beg sambil menunggu lif ke ground floor. Sekeping roti dicapai. Sebelah tangan mengaminkan doa makan. Terus dia mencangkung bersandarkan dinding lif. Roti disuap ke mulut. Gelojoh.

Dibawah sedar, lagi tuan punya sepasang lagi mata di dalam lif menelengkan tengkuk memerhatikan. Pelik.

Wawa perasan diperhatikan. “What?? Aku lapar.”



[Binary : Empat]
Mana sama
Dibawah lembayung Islam
Dibawah tempurung gelandangan
Habiburrahim





Saturday, July 12, 2014

BINARY : TIGA


TIGA

“Assalamualaikum akak!” serentak dua suara menyapa.

“Waalaikumsalam.” Kak Jue menyambut salam Wawa dan Ayen. “Masuklah. Ramai yang dah ada.”

Kak Jue ajak mereka qiam di rumahnya. Kebiasaannya Wawa memang liat nak mengikut walaupun Kak Jue yang mengajak. Tapi bila dah ada yang meneman, tambah-tambah si peneman itu ialah Ayen, lagi dia cepat bagi kata setuju.

Wawa mengambil tempat di bahagian kanan sofa, Ayen di sebelah kiri. Beg sandang terus dibuka zip.

“Mangaii…banyaknya.” Kak Jue menegur.

Kedua mereka pecah tawa meraikan. Segenggam DVD dikeluarkan dari beg dan diletakkan di atas lantai.

“Pukul tiga saya kejutkan akak. Akak tidur lah dulu.” Wawa mengoyak senyum.

“Tiga episod, cukup la kan?” Ayen yang masih lagi membelek-belek DVD bersuara.

Kak Jue mencekak pinggang. “DVD dah satu beg, alat mandi taruk mana?”






Qiam berlangsung sehingga subuh. Longlai dibuatnya Ayen. Dah la semalaman tak tidur. Wawa dah awal-awal lagi pengsan. Tak guna, kata nak temankan tengok drama.

Dan pagi itu, selepas Subuh, Kak Jue bagi tazkirah. Maaf Kak Jue, saya memang tak boleh nak paksa mata ni lagi…

“والضالين عليهم المغضوب غير عليهم  انعمت اللذين صراط”
“Jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.” Kak Jue membacakan terjemahan.

Wawa yang di sebelah Ayen dah menggeleng. Jelingan jatuh kepada dada buku nota si teman yang penuh dengan contengan. Ni mesti terconteng ketika tidur. Keluh panjang dihela. Rusuk kanan Ayen disiku lembut.

 “Ayat ini akak lihat sebagai melengkapi ayat 10 surah al-Balad; ‘Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan.”

Dah satu beg penuh dengan DVD, sekarang mulalah nak menumpang baca terjemahan orang lain. Wawa menyibukkan diri menoleh ke Kak Amal untuk turut sama berkongsi. Ayen tak kurang menoleh ke kanan ke kiri tersengguk-sengguk.

“Dalam ayat 7 surah al-Fatihah ini, Allah menerangkan dua tentang perihal dua jalan yang wujud dalam Islam, yang mana, kedua-duanya diilhamkan olehNya sendiri kepada setiap hambaNya.”
“Dalam Islam ada dua jalan yang berbeza dari segala segi. Satu jalan taqwa, dan lagi satu jalan fasik. Satu jalan yang dilalui umat-umat terdahulu yang diredhaiNya, dan jalan yang selebihnya adalah sebaliknya.”
“Fitrah manusia itu sukakan kebaikan, kecantikan dan kebersihan.” Kak Jue makin galak bercerita. “Even baby sendiri reti untuk bezakan susu elok dengan yang dah masam. Masakan ada sosok-sosok tubuh yang mengakui hati mereka berpihak kepada kejahatan.”

Kepala yang tersengguk membawa fikiran kembali kepada sedar. Ayen membuka kelopak mata yang terasa berat perlahan-lahan. Sedar tak sedar, Kak Jue dah bacakan ayat tujuh surah al-Fatihah.

“Osem kan? Sekalipun Allah hamparkan kedua-dua jalan untuk kita, mustahil fitrah kita, yang ditiupkan oleh Allah sendiri, memihak kepada jalan kefasikan. Betapa ar-Rahman itu tidak pernah bakhil dengan syugaNya.”

Ayen menahan mata semahunya.

Patah kata dari peti suara Kak Jue seolah langsung tidak dihadami. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan.

Yang dia tahu, dia langsung tidak tahu menahu hujung pangkal apa yang Kak Jue tazkirahkan pagi itu.

“Tak ada zon kelabu dalam Islam. Samada kita pilih hitam ataupun putih. Tak ada jalan tengah. Samada kita pilih jalan yang Allah anugerahkan nikmat, ataupun jalan yang Allah murkai. Sifir binari hidup ini mudah. Pilih dunia, akhirat syurga. Pilih akhirat, dunia penjara.”



[Binary : Tiga]
Dua jalan
Satu syurga
Sebelah sana durjana
Habiburrahim


Thursday, July 3, 2014

Love Me Butch



Nike sandang dihempas ke sofa. Badan ikut sama menyusul. Baring, malas.

Mata yang melirik dari muka pintu sekadar memerhati. Ni, dari tempat biasa la agaknya.

"Berapa minit lagi azan?"

"Lagi 15 minit. Dari mana?"

"Dominion road. Diorang ajak busking."

"By diorang, kau maksudkan...?"

"Bebudak Uni Hall. Karl and the gang." Kepala direhatkan malas ke atas kerusi. Tuala kecil diselimutkan ke seluruh kepala. "Nanti dah masuk waktu berbuka, tolong kejutkan."

Ajim sekadar mengangguk.




"Tiadalah hambaKu mendekatkan dirinya kepadaKu dengan sesuatu yang lebih aku sukai, daripada saat dia jalani apa-apa yang Aku wajibkan untuknya. Dan hambaKu itu tidak puas hanya dengan menjalankan yang wajib sahaja. Maka dia terus mendekat kepadaKu dengan hal-hal yang aku sunnahkan, sampai Aku mencintainya."

  
Dino memulas cili di dalam mangkuk berisi salad. "Mana dapat ulam?"

"Asian market." Ajim sengih. Jadi la salad buat ulam daripada tak ada langsung. "Lagu apa main?"

Dino jungkit bahu spontan. "Entah. Random." Salad dibawa ke mulut bersama nasi. Dikunyah perlahan. "Mula-mula Bittersweet, then Barricade - Love Me Butch..."

"Diorang kenal Love Me Butch?" Belum sempat Dino kenghabiskan ayat, Ajim terlebih memotong.

“Legend kot." Dino sengih.

"Malam ni turun?" Soalan yang turun dari langit gamaknya. Mana apinya?

"Kau gerak la. Panjang. Malas."

"Tak payah buat penuh."

"Imam Pakistan tu tak datang dah?"

"Kan dia dah balik ke Pakistan."

"Kalau imam yang tu aku nak la juga. Dua muka surat rasa macam tiga baris."

Kedua-dua pecah tawa. Tapi ada betulnya. Ah, depends. Ajim jungkit bahu.

"At least kau tak paksa la." Dino menutur rendah. Antara dengar tak dengar. Sayup-sayup ke telinga yang diseberang pinggan.

"Pardon?"

Dino menelan kunyahan. "Approach kau...aku suka."

Ajim sekadar mengangguk.

Dino menghabiskan sisa pada pinggan. Sejurus, pinggan dibawa ke sinki.

"Laaa, dah habis?" Ajim bertanya.

"Beranda jap. Dessert."

Heh! Ajim sengih. Faham benar dengan satu-satunya flatmatenya itu. Beranda. Hirup udara segar la tu.

Dino menyelak pintu beranda. Angin sejuk dari luar menyapa. Haihh, sum-sum tulang pun boleh menggigil ni! "Besok sahur pukul...?"

"5, okay ke?"

"5 minit awal, 4.55 kejutkan, boleh? "

Eh?" Ajim meneleng kepala. "5 minit berkira?"

"Got something to talk with Him." Rokok diketap pada bibir. Sosok itu terus keluar beranda.





"Maka jika aku mencintainya, aku akan menjadi pendengaran yang dia gunakan untuk menyimak. Aku akan menjadi penglihatan yang dia gunakan untuk menyaksikan. Aku akan menjadi tangan serta kakinya yang dia gunakan untuk bertindak dan bergerak." 



"Telur dengan kicap je?" Dino angkat kening.

"Correction : telur, kicap, nasi." Ajim menyaji kedua pinggan berisi sahur di atas kain alas. Dia bersila berdepanan Dino.

"Esok aku masak la camni."

"As you wish Monsieur!" Ajim buat gaya hat off.

Kedua-dua menyelam ke dalam sahur masing-masing.

"So, what'd you talk about with Him?" Ajim memecah sunyi tengah malam.

"Lorh, sibuk!"

"Dosa ke nak sibuk-sibuk?"

"Takut lahir ujub." Dino sengih. "Speaking of which…. apa maksud iman?"

Ajim jungkit bahu. "Definisi aku?"

"Whatever you wish."

"Iman tu..." Ajim buat gaya berfikir, mencari kata. "...termanifestasi dengan amal kot."

Dino angguk perlahan.

"Bilamana yang terbuat oleh kita itu bukan sekadar wajib-wajib saja, tapi melengkapkan lagi dengan amalan sunat, Allah pinjamkan telinga istijabahNya kepada hamba beriman untuk mendengar, penglihatan untuk memasang perspektif kebaikan, kaki dan tangan untuk berjejak atas Siratul Mustaqim."

"Cehh, ayaaattt..!"

Ajim tawa kecil. Telur dicubit sedikit, digaul bersama nasi. Disuap ke mulut.


"Besok sahur kejutkan 10 minit awal, boleh?"


"Jika dia memohon kepadaKu, Aku akan menjawab pintanya. Jika dia meminta perlindungan, maka Aku pasti melindunginya."


[Love Me Butch]
Iman itu kompleks
Ia bangunan-bangunan kewajiban
Terlekap dengan amalan tambahan
Selamat beramal :)
Ramadhan Kareem
Habiburrahim


Tuesday, July 1, 2014

Rimbunan Shalih



Kecil biji awalannya tanpa nilai
Mulaannya meruak akar
Terjalar menyeruak tanah

Sejajar sejalan
Akar yang menghunjam, menggagahkan
Reranting dan daun yang mengintai
Terkokohkan dek mineral nan baja
Terlembapkan tirta

Lantas hasilnya sunnatullah yang niscaya
Terkalahkan kecil biji

Mari memakna Ramadhan dengan menanam biji-biji amal
Sang niat menghunjam mengukuhkan
Terbajakan iman
Terlembapkan ikhlas
Lantas yang menyeruak itu akhlak

Syawal ini,
Mari menuai buahan taqwa
Rimbunan shalih bagi teduhan buana

[Rimbunan Shalih]
Ramadhan Kareem
:)
Habiburrahim


Monday, June 16, 2014

Yang Maha Indah



Patah Kalam Agung tak asal pilih,
Ada hikmah

Kalaupun al-Alim tak berpayah mempersembah rupa fisik GHAIB syurga
Dipan-dipan, bidadari bermata jeli dan sungai underneath,
Kenapa bukan rupa fisik Dia?

Malah
Ganti nama silih ubah
Agar rupa fisik Tuhan tak tergambar akan lintasan minda
Tak terukir dek lintasan otak

Patah Kalam Agung tak ayal dipilih
Ada bijaksana


Buat hati yang tak henti taat
Lidah tak lelah basah syahadah
Perbuat tak rehat
Yang Maha Indah teruntuk kalian

[Yang Maha Indah]
Kelak
Habiburrahim


Sunday, June 15, 2014

Binary : Dua




Cuaca di luar tingkap keretapi mendung. Biasalah, pertukaran musim, nak masuk musim sejuk. Sejuk Auckland tak sejuk sangat pun. Paling sejuk pun setakat 3 degree celcius. Tu pun masa Subuh.

Hujung minggu itu, dia berteman si Ayen untuk membeli komponen elektronik untuk projek berkumpulan mereka.

“Macam…” Wawa membelek handout tentang projek untuk Object Oriented Design 202 itu. “…susah.” Keluh panjang dihela.

Ayen berpaling ke sebelah kanan. “Nahh, it should be just fine.” Ayen menenangkan. Seketika matanya tertangkap playlist di skrin mp3 Wawa. “Wait..kau layan Papa Roach?”

“Kau pun?”

“Aku layan ‘Won’t let up’ bila aku wired in.” Wired in. Bahasa budak-budak computer systems atau software bila nak isolate diri daripada external world untuk buat programming. “Kadang-kadang, aku ulang dua tiga puluh kali sampailah lagu ini berhenti.” Kalau dah berhenti tu, dia tahu la dah 80 minit dia habiskan masa untuk programming.

“Laaa..bukan senang kot nak cari kau.” Pecah tawa.

“Huhh?” Ayen angkat kening bertanya.

Wawa senyum. Ya la, semua orang asyik nak pandang pelik je bila dia layan Papa Roach, Led Zeppelin bagai. “Last Resort punya headbanging memang gila-gila. Haha.”

“Tu tak masuk kalau letak ‘To Be Loved’ lepas daripada ‘Last Resort’ dalam playlist.”

Ni kalau Nadhiya dengar dah pening dah ni. “Itu dah minat terlajak namanya.”

“Sue me.”







Aduh! Ayen menggosok-gosok dahi yang terhantuk dek beg Wawa. Kut ya pun nak marah, jangan campak-campak beg macam peluru sesat.

Wawa sekadar mengangkat tangan memohon maaf. Riak wajah tawar bercampur muncung di mulut sepanjang sedepa. Ayen melirik matanya ke arah Wawa yang melabuhkan badan ke atas rumput bersebelahan dengannya.

“Apa jad…”

“Zip it!” Wawa memintas.

“Aku tak…” Ayen mengalihkan pandangan dari Wawa ke langit lepas. “I’m all ears if you feel like spilling.” Datar ayen bersuara.

“Girly!”

Ayen tak membalas. Matanya masih tak lepas dari pemandangan langit jingga dari rumput hijau Albert Park.

“It’s Haikal.”

“Lagi?” Ayen memandang tepat muka Wawa. Giliran Wawa memandang langit lepas. “Who is this Haikal anyway?”

“Perempuan.” Wawa menghirup juga air di tangan tanpa menghiraukan Ayen dah membulatkan mata sebaik dia menuturkan seorang Haikal adalah perempuan.

Mati-mati aku ingat lelaki.

“Ingat aku jenis yang girly-mirly ke nak kisah lelaki?”

“Hormon sekarang bukan boleh buat main bro.”

Wawa menjulingkan mata. “Dah kau pun buang tabiat ke apa main-main dengan hormon?”

Pecah tawa. “So, again, back to this female Haikal. Hormonal changes jugak ke yang mengubah jantina?”

Dan ketawa Wawa turut sama pecah. “Haikal tu, nama yang aku letakkan untuk mereka-mereka yang…” Wawa pandang ke atas. Keluh panjang dihela. “…how do I put it? Judgemental. Kot. Aku panggil Haikal sebab nak elak mengumpat.”

Entah kenapa, lidahnya lancar menghambur segala yang terperap di kerongkong selama ini. Mungkin sebab Ayen sama meminati Papa Roach. Mungkin sebab Ayen juga turut sama bertudung.

Atau mungkin sebab dia tahu, Ayen tak termasuk dalam golongan mencanang-canang agama, tapi menggelar mereka-mereka yang tidak mengikut arah tuju mereka sebagai religious sceptics.

Tak dinafikan, bukan semua tergolong dalam kalangan sebegitu. Atau lagi spesifik, mungkin bukan Nadhiya. Dan mungkin bukan Kak Jue. Atau Kak Kaie, Kak Amal, Kak Ayie.

Mungkin bukan semua.

Dan sungguh, entah bagaimana, rentak rancak perbualan itu boleh bertukar serious dan melankoli secara berperingkat. Dia sendiri tidak sedar akan perubahan rentak bualnya bersama Ayen.

“I’m tired of being the one who listen la Ayen. Teruk sangat ke orang yang tak bertudung sampai nak marah-marah tak tentu hala?” Peristiwa tadi tengahari menjengah benak, yang membawa kelenjar mata berpenat lelah memaksa mata untuk menangis.

Ayen senyap, ruang bicara diberi sepenuhnya untuk Wawa.
[Kredit]

“Kalaulah dia orang, these Haikal-Haikal jerks baik sangat, why didn’t they talk me into being one of them? Kenapa nak perlu marah-marah, tinggikan suara?” Matanya mula memerah.

“I hate all Haikals! ” Dan butir jernih itu mengairi juga pipi merah padam tersebut.

Ayen diam lagi. Seketika, kunci basikal dikeluarkan dari poket, dihulurkan perlahan-lahan ke arah Wawa.
Wawa mengalih pandangan ke Patrick Star di tangan Ayen.

“In case I’m not around in the future, he’ll listen.”




[Binary : Dua]
Everyone's narcissistic
They just don't show it as much.
Habiburrahim


"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan". Imam Hassan al-Basri

Diskeleimer

Dari penulis diskeleimer:

Anda digalakkan untuk menekan labels untuk mencari entri yang berkaitan dan bersangkut paut.

Gambar adalah banyak dicedok dari Encik Gugel.

Jika bermanfaat, silakan ebarkan bahagia! Oh. Dan lebih elok kalo disertakan url blog ini sebagai rujukan. Share melalui medium2 sosial adalah lebih digalakkan.

~Moga Bermanfaat~
Gadgets By Spice Up Your Blog