Monday, April 1, 2013

Caramel Latte


Caramelatte tak luak-luak. Jeda di antara mereka berdua kembali memanjang. Masing-masing ligat memutar benak memikirkan konversasi sebentar tadi. Adee membawa kedua belah tangan memeluk tubuh. Pandangannya nun jauh ke arah skatepark seberang jalan. Victoria Park skate ramp. Fikiran menerewang entah ke mana. Nak kata pada assignment tadi, tak mungkin. Assignment lambat lagi nak kena submit. Dan tak mungkin nak pening-pening fikir pasal To-Do list yang diconteng pada tangan. Semuanya dah dipotong. Seharian siapkan semua benda. Mana nak kena basuh baju, beli butter, print lecture notes.

"Mungkin sebab hidup ni sendiri anugerah..." Ka'il membuka mulut, jeda panjang terhenti.


***

Doktor HO itu sekali lagi mencucuk jarum ke lengan bayi tersebut. Ahh! Tak dapat! Jarum tak masuk salur vein. Haishhh.... Jarum sekali lagi dicucuk.

Teriak dan tangis terpapar pada wajah bayi kecil itu. Memang tak terkeluar suara dari peti suara, tapi air mata menjelaskan segala. Riak wajah apatah lagi. Rengek kecil menggambar sakit tak terkira. Mulut terbuka dan terkatup walau suara lekat di kerongkong.

Ka'il sekadar memerhati. Pandangannya jatuh pada rekod pesakit. Robert Tanya. Disease, spinal muscular astrophy kalau dalam bahasa mudah. Type I, infantile. Autosomal recessive disease yang melibatkan genetic defects pada SMN1, eukaryotic cells protein. Lumpuh seluruh badan.

Tipu kalau kata, simpati tak hadir pada bayi itu. Sampaikan pihak Auckland City Hospital pun tak mampu nak menolong. Kalau nak diikutkan, dah banyak kali Dr Mark Andrews berkias dengan ibu bapa anak kecil tersebut untuk meninggalkan hospital.

"...about two or three months more I think. We've tried, but...." Dr Mark menghabiskan kta disitu. Sengaja.

Bapanya beriak tenang menerima. Sang ibu jelas tergambar sedaya mengawal emosi. Cuba menerima walau berkali-kali mendesak pihak hospital untuk mencuba selagi mampu. Dan keputusan untuk keluar dari hospital  memang tegas ditolak mentah-mentah.

Ka'il walaupun sekadar pemerhati, dia tahu segala backstory yang berlaku.


****

"Mungkin sebab, hidup ini anugerah..." Ka'il membuka mulut, jeda panjang terhenti. "...dan tipikal manusia, benda percuma memang selalu nak dibazir."

Adee menghirup Caramel Latte perlahan.

"Aku cuma pelik manusia-manusia yang memilih jalan mati daripada jalan yang sepatutnya." Jukebox dari seberang jalan di tepi skate ramp lagi melalak. Suara Ka'il tak tenggelam dek beat jukebox. "Hidup ni kan perjalan ke arahNya. Setiap pilihan, walau sekecil memilih breakfast untuk hari ni, itu semua tetapan Allah untuk kita lalui jalan hidup ke arahNya. She struggled to death, dan kita masih belum pernah terfikir nak bersyukur atas nikmat hidup yang Allah bagi."

True enough. Adee mengiyakan. Caramel Latte dihirup lagi sekali. Kalau setakat beban kerja rumah melambak, kena buang kerja, paip air bocor pun nak mengeluh, cuba letakkan our feet into the baby's shoes. Tak pun, try to fit our feet into her parents' shoes. Tengok muat ke tak.

[Caramel Latte]
Ibrah jaulah Easter
Habiburrahim

kisah benar, pengalaman senior saya sebenarnya

No comments:

Gadgets By Spice Up Your Blog