Sunday, June 15, 2014

Binary : Dua


DUA

Aduh! Ayen menggosok-gosok dahi yang terhantuk dek beg Wawa. Kut ya pun nak marah, jangan campak-campak beg macam peluru sesat.

Wawa sekadar mengangkat tangan memohon maaf. Riak wajah tawar bercampur muncung di mulut sepanjang sedepa. Ayen melirik matanya ke arah Wawa yang melabuhkan badan ke atas rumput bersebelahan dengannya.

“Apa jad…”

“Zip it!” Wawa memintas.

“Aku tak…” Ayen mengalihkan pandangan dari Wawa ke langit lepas. “I’m all ears if you feel like spilling.” Datar ayen bersuara.

“Girly!”

Ayen tak membalas. Matanya masih tak lepas dari pemandangan langit jingga dari rumput hijau Albert Park.

“It’s Haikal.”

“Lagi?” Ayen memandang tepat muka Wawa. Giliran Wawa memandang langit lepas. “Who is this Haikal anyway?”

“Perempuan.” Wawa menghirup juga air di tangan tanpa menghiraukan Ayen dah membulatkan mata sebaik dia menuturkan seorang Haikal adalah perempuan.

Mati-mati aku ingat lelaki.

“Ingat aku jenis yang girly-mirly ke nak kisah lelaki?”

“Hormon sekarang bukan boleh buat main bro.”

Wawa menjulingkan mata. “Dah kau pun buang tabiat ke apa main-main dengan hormon?”

Pecah tawa. “So, again, back to this female Haikal. Hormonal changes jugak ke yang mengubah jantina?”

Dan ketawa Wawa turut sama pecah. “Haikal tu, nama yang aku letakkan untuk mereka-mereka yang…” Wawa pandang ke atas. Keluh panjang dihela. “…how do I put it? Judgemental. Kot. Aku panggil Haikal sebab nak elak mengumpat.”

Entah kenapa, lidahnya lancar menghambur segala yang terperap di kerongkong selama ini. Mungkin sebab Ayen sama meminati Papa Roach. Mungkin sebab Ayen juga turut sama bertudung.

Atau mungkin sebab dia tahu, Ayen tak termasuk dalam golongan mencanang-canang agama, tapi menggelar mereka-mereka yang tidak mengikut arah tuju mereka sebagai religious sceptics.

Tak dinafikan, bukan semua tergolong dalam kalangan sebegitu. Atau lagi spesifik, mungkin bukan Nadhiya. Dan mungkin bukan Kak Jue. Atau Kak Kaie, Kak Amal, Kak Ayie.

Mungkin bukan semua.

Dan sungguh, entah bagaimana, rentak rancak perbualan itu boleh bertukar serious dan melankoli secara berperingkat. Dia sendiri tidak sedar akan perubahan rentak bualnya bersama Ayen.

“I’m tired of being the one who listen la Ayen. Teruk sangat ke orang yang tak bertudung sampai nak marah-marah tak tentu hala?” Peristiwa tadi tengahari menjengah benak, yang membawa kelenjar mata berpenat lelah memaksa mata untuk menangis.

Ayen senyap, ruang bicara diberi sepenuhnya untuk Wawa.

[Kredit]

“Kalaulah dia orang, these Haikal-Haikal jerks baik sangat, why didn’t they talk me into being one of them? Kenapa nak perlu marah-marah, tinggikan suara?” Matanya mula memerah.

“I hate all Haikals! ” Dan butir jernih itu mengairi juga pipi merah padam tersebut.

Ayen diam lagi. Seketika, kunci basikal dikeluarkan dari poket, dihulurkan perlahan-lahan ke arah Wawa.
Wawa mengalih pandangan ke Patrick Star di tangan Ayen.

“In case I’m not around in the future, he’ll listen.”


[Binary : Dua]
Habiburrahim



No comments:

Gadgets By Spice Up Your Blog