Thursday, November 14, 2013

Paua Shell VI

Sid pandang peti sejuk macam nak tembus. Mata dikelip dua tiga kali sebelum memandang kembali peti sejuk.

Gila!
Kesepuluh jari dilarikan di celah-celah rambut, gaya meredakan pening. Mangkuk susu di tangan rasa semacam ringan, nak aja dilepaskan. Boleh pengsan kena heart attack ni.

Langkah seribu Sid berlari ke dalam bilik. Phone... phone...phone...





"Oih! Pagi lagi ni bro. Aku nak tidur ni."

"Oih! Emergency!"

"Awat?" Wong mengenyeh sebelah mata. Lain bebenor bunyi suara dari hujung talian pagi-pagi buta ni.

"Post-it note kat peti...."

"Kau melalut apa pagi-pagi buat ni?"

"Pa tulis note kat peti."

"So...?" Dah namanya ayah kau, memang habit dia kan tulis note kat peti?

"Mak aku..."

"Asal dengan mak kau?"

"Mak aku datang Auckland."






Yeah right! Pilihan terbaik. Auckland Zoo. Tak guna punya Wong.

Kekok habis. Matanya meliar ke sekeliling. Budak-budak. Kanak-kanak. Ibu. Bapa. Itu saja kot figura yang dia nampak. Berbelasan tahun tak keluar macam ni dengan Abah dan Ma. Skema perkara-perkara untuk dibuat bersama ibu bapa pun dia tak hafal.

Dipandangnya sekeliling lagi. Budak tu makan ais krim sambil tangan lagi sebelah dipimpin tangan si  ayah. Aku nak kena pimpin tangan Abah ke? Ke tangan Ma? Ais krim tu optional kan?

Mungkin sebab last time pergi zoo dengan Abah dan Ma masa di Malaysia belasan tahun lalu, buat dia sendiri rasa terpanggil untuk ke zoo hari ni. Entah kenapa. Walaupun idea asal adalah idea gila Wong.

Ma sampai semalam. Rehat di rumah seharian. Mati akal punya pasal, dia tembak Wong dengan bermacam soalan. Konklusi akhir, Wong cadangkan pergi Zoo.

Jadi, ke zoo lah mereka hari ini.

"Adiq..." Ma toleh ke Sid. Sid angkat muka.

"How's study?"

Sid buat muka selamba."Hmm..so so."

Senyap. Lagi. Ma pun tak banyak nak bunyi hari ni. Bukan macam hari-hari yang dilaluinya di Malaysia, keadaan Ma dengan Pa macam anjing dengan kucing.

Mereka berjalan melintasi reban ayam.

"How's Malaysia Ma?" Giliran Sid buka mulut. Lepas ni mesti Pa pula ambil giliran.

"Panas."

"Oh.

"Kampung mesti banyak ayam kan?" Pa cuba berceloteh. "Sini ayam pun nak dibuat pameran."

Ma sekadar mengangguk tersenyum. Celoteh Pa tak dibalas. Mati akal gamaknya.

Sid pun sekali melakar senyum. Okay lah, sekurang-kurangnya, anjing dah kucing dah cari jalan damai.

Alhamdulillah...






"Okay apa pergi Zoo. At least ada la benda nak dibuat. Besok lusa bawak la pergi MOTAT lak."

"Kau ingat Mak aku buat lawatan sambil belajar ke?"

Ketawa pecah di hujug talian. "Bawak perg Rotorua la. Takpun South Island."

"Itu aku arrange dengan ayah aku la kot nanti."

"So, how was it? Mak ayah kau dah okay belum?"

"Boleh la dikatakan okay. Awkward lagi, tapi we're gonna get there  tak lama lagi. Kau pun, doa-doakan la."

"InshaAllah, kawan aku selalu dalam doa aku."

"So,what're you up to this petang?"

"Nothing. Parent aku letih, dua-dua tengah berehat."

"Fancy a cuppa?"

"Sure. Gloria Jeans?"

"I'll pick you up at Britomart."



<bersambung ...>

[Paua Shell VI]
Mak
Ayah
Nak balik T.T
Habiburrahim



No comments:

Gadgets By Spice Up Your Blog