Tuesday, July 2, 2013

Paua Shell [Prologue]


[Prologue]
Suasana di Britomart Transport Centre tak sesak seperti selalu. Mungkin awal sangat atau mungkin sebab universiti dah mula cuti. Jadi ramai yang hibernasi kat rumah.
Sumber inspirasi
Queen Street's entertainer [Auckland]

Langkah dibawa melalui pintu automatik keluar Transport Centre. Sejukk! Letak beg gitar Antler dibetulkan sedikit sebelum mengeluh panjang. Asap putih keluar bersama keluhan. Langkahan kaki perlahan dibawa ke seberang jalan. 

Langkah berhenti di depan Downtown. Buat seketika, Pandangan dibawa 360 degree ke sekeliling. Pandangan jatuh ke setiap sudut. Downtown di belakang, Sebelah kiri adalah Ferry Building. Sebelah kanan pula jalan utama, Queen Street. Dan di tempat dia sedang berdiri, tempat lalu lalang orang ramai dari Downton ke Queen Street. 

Senyum segaris terukir. Sini memang la port cari rezeki. Merpati, burung camar dan burung apa-lagi-entah terbang ke sana ke mari, menunggu cebisan roti atau makanan dari manusia. Seorang lelaki tengah memasang payung booth kecil NZ Herald, surat khabar disini. Tu tak ambil kira lagi manusia-manusia lain yang tengah sibuk-sibuk bergegas ke meeting, office segala bagai. Memang port mencari rezeki.

"This'll do." Antler diletakkan ke bawah, dibuka luas-luas. Kerusi lipat dibuka. Gitar diriba.

Dan di port yang sama juga, dia mula mencari rezeki...

.

[Paua Shell]
Out of havoc, try to find  your own solace.
InshaAllah, episod satu besok.
Habiburrahim

3 comments:

ENCIK MUSAB said...

:D

زليخا said...

gmbr tu org betoi ke?hak3

nurul said...

"out of havoc, try to find your own solace"

definitely will be another great story by habiburrahim! keep it up, may Allah ease!

Gadgets By Spice Up Your Blog