Saturday, March 24, 2012

ALHAMDULILLAH

"Hidup ini tumpang menumpang. Di situlah lahirnya syukur kita kepada Allah. Pada sepinggan nasi yang kita makan, di situ ada nasi yang diusahakan petani, ada ikan yang dicari nelayan, ada ayam yang dipelihara penternak. Betapa banyaknya pihak yang bekerja untuk memberikan sepinggan nasi untuk kita. Alangkah kerdilnya kita di bumi Allah S.W.T..... maka siapakah kita untuk menderhaka serta menolak agama Allah?

(Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat)


Damai dan menyegarkan. Kelihatan segerombolan burung gagak berterbangan di angkasa raya mengintai ngintai di permukaan bumi untuk sesuap nasi. Sungguh gigih dan bersemangat. Benar la kata pujangga, usaha tangga kejayaan. Eheh. Angin sepoi sepoi bahasa bertiup lembut menenangkan hati yang duka dan lara. Daun daun kering gugur sungguh mengasyikkan mata memandang.

Subhanallah
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Pandang la ke kiri, ke kanan dan ke kiri lagi maka lintaslah dengan selamat. Erk. Wahai umat manusia, lihat lah sekeliling mu, lihat dengan mata hatimu bahawa setiap ciptaan-Nya adalah untuk kita. Mengapa kita masih tidak bersyukur? Ciptaan sekecil zarah hinggalah sebesar besarnya, segala mak neka yang ada di langit dan dibumi adalah untuk kemudahan kita, mengapa kita masih segan silu untuk memanifestasikan rasa syukur kita? Mengapa dan mengapa?

Ego? Hipokrit? Kurang ajar? Melampui batas?
Usah tunjuk belang mu. Sesungguhnya Dia lebih Hebat.
Atau kita masih lagi mencari tanda tanda kebesaran-Nya? Adakah kita masih lagi ragu ragu akan kebenaran agama-Nya? Atau usia kita masih muda untuk berbalik ke pangkal jalan? Sesungguhnya perkara yang paling dekat adalah mati. Adakah kita bersedia? Mengapa kita masih gagal meluahkan rasa syukur?


Dan di bumi terdapat tanda tanda kebesaran Allah bagi orang orang yang yakin. Dan juga pada dirimu sendiri. Maka adakah kamu tidak memerhatikannya?
(Az-Zariyat :20-21)

Mungkin ada yang ingin membantah.
Saya akur bagi yang merasakan dirinya sudah cukup mengimpelentasikan rasa syukur kepada-Nya. Soklan, berapa lamakah masa yang kita ada digunakan untuk menyempurnakan tugas tugas sebagai khalifah? Bagaimana pula dengan masa untuk beribadah. Berapa lamakah? Tepuk dada, tepuk tangan dan tepukla segala galanya dan fikirkan.
Memadaikah?
Saya bukan ingin menimbulkan provokasi di sini tapi sekadar member peringatan kepada para pembaca dan sudh pasti pada diri sendiri. Ye emang benar, khubur lain lain kan. Tapi bagi kita yang mengetahui akan kebenaran ini, kita telah menjadi saksi dan seorang saksi hendaklah melafazkan kesaksian nya, atau kalian tidak pernah tahu kita adalh para saksi?

Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah
Aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah

Wallahu’alam

No comments:

Gadgets By Spice Up Your Blog