Friday, December 28, 2012

Aku Nak Kahwin!

kahwin


Nama aku, Aiman. Umur aku sekarang 21 tahun. Aku tak ada girlfriend macam orang lain since aku tahu bercouple sebelum nikah itu haram ! So, dengan sepenuh kudrat yang ada, aku cuba untuk tahan diri daripada bercoupleKorang ingat senang ke ? Kalau diikutkan hati, mahu saja aku mengurat perempuan-perempuan yang ada dekat universiti aku tu. Secara jujurlah aku cakap, zaman sekarang ni, untuk tahan diri daripada mengurat tu lebih susah daripada mengurat. Iyalah, zaman sekarang dah tak macam dulu. Tak payah guna surat-surat semua, facebook ada, twitter ada, email ada, whatssapp ada, skype ada. Dengan sekali tekan butang “send” awek-awek boleh cair la dengan ayat manis kau. Tapi aku tahu itu haram dan aku tak buat, walaupun aku tahu rupa aku not bad la jugak !
Sebab tak ada girlfriend jugalah orang lain fikir aku gila, jumud dan tak normal. Lebih mengharukan, diorang fikir aku gay ! Arghh.. Rasa macam hendak penampar je muka diorang. Zaman sekarang ni, perhubungan gelifriend dan buayafriend ni macam dah halal pulak. Halal sampai orang ramai dah tak kisah. Tengok couple jalan-jalan dekat taman, pegang-pegang tangan semua, itu macam dah biasa je bagi diorang. Orang yang tak couple semua ni, itulah yang dipandang pelik. Itulah nasib golongan Ghuraba’ ni. Sedih aku tengok.
Kalau korang nak tahu sebab apa anak-anak muda sekarang lebih ramai yang pilih untuk bercouple daripada berkahwin awal. Sebab itu la. Sebab pandangan masyarakat. Mereka fikir, bercouple ni lebih mudah daripada berkahwin. Tak payah fikir jauh-jauh. Iyalah, nak berkahwin bukannya senang, kos dah la mahal, hantaran kahwin berpuluh ribu, as a student, mana depa mampu nak tanggung semua tu. Lagipun mak ayah bila sebut pasal kahwin je, mesti naik angin. “Kau nak bagi bini kau makan apa nanti ? “ . Terpadam hasrat murni di hati diorang. Yang aku peliknya ada segelintir mak ayah, marah bila anak diorang cakap nak kahwin, tapi suka pula bila tengok anak diorang bercouple. Diorang rela tu, anak gadis diorang diusung kehulu kehilir oleh lelaki yang bukan muhrim ? Pelik-pelik.
SEKS
Hrmm.. next aku nak cakap pasal benda yang agak sensitif sikit. Seks ! Ya ! Nafsu Seks. Tapi kali ni, aku bawakan dalam bentuk perbincangan yang agak profesional. So, jangan malu jangan segan, kita semua manusia normal. Sempat la sebelum aku tulis artikel ni, aku rujuk-rujuk dulu buku Muhammad Qutb tentang Salah Faham Terhadap Islam di bawa tajuk “Agama dan repressi seks “. Dalam tajuk ini, Muhammad Qutb bawakan satu contoh ataupun analogi yang cukup cantik sekali. Beliau kata, Islam sama sekali tidak menyekat fitrah semulajadi manusia (nafsu seks) dan memandang fitrah semula jadi manusia ini sebagai satu keinginan yang bersih dan sihat. Berbeza dengan barat yang memandang agama sebagai menindas keinginan seks manusia dan menyebabkan hidup manusia menderita kerana dikongkong oleh perasaan berdosa kerana melakukan seks.
Firman Allah dalam Surah al Imran ayat 14 ;
“Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah keseronokan hidup di dunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga) “
Di dalam ayat ini Allah menyebutkan seluruh kegiatan-kegiatan hidup yang pada fitrahnya menyeronokkan manusia. Dan Allah mengakuinya bahawa perkara-perkara ini adalah keinginan semulajadi manusia yang sihat dan Allah tidak melarangnya sama sekali. Cuma, Islam sebagai suatu sistem yang syumul tidak mahu manusia hanyut dalam arus keinginan-keinginan itu sehingga mereka terkongkong menjadi hamba abdinya.
Muhammad Qutb juga berkata, waktu muda adalah waktu kemuncak kepada nafsu seks. Jika nafsu ini tidak disalurkan kepada tempatnya yang betul, hal ini akan merugikan pemuda itu sendiri dan juga masyarakat. Apabila pemuda-pemuda ini diperhambakan nafsu dan keinginannya, seluruh tenaga dan fikirannya akan tertumpu ke arah untuk memuaskan keinginan-keinginannya sahaja. Tujuan hidupnya jadi tidak jelas, kemampuan pemuda yang sepatutnya digunakan untuk membangunkan agama dan negara dipersiakan begitu sahaja. Negara seterusnya akan menjadi lemah kerana kehilangan pemuda-pemuda yang berkualiti.
Kita mungkin memandang hal ini sebagai suatu perkara yang remeh, tetapi Khalifah Umar b. Abd Aziz memandang perkara ini sebagai suatu perkara yang amat serius dan penting. Beliau melihat kemampuan seorang pemuda itu untuk berkahwin bukan sahaja terletak pada tangan pemuda itu sendiri, tetapi juga terletak pada tangan pemerintah. Justeru, beliau menggunakan harta baitul mal untuk mengahwinkan pemuda-pemuda yang masih bujang pada zamannya. Dan ternyata strateginya itu strategi yang bijak. Pandangannya itu adalah pandangan yang jernih. Negara menjadi mantap dari segala aspek seperti, ketenteraan, ekonomi, perdangangan, pelajaran dan lain-lain lagi. Ini semua kerana, pemuda-pemuda itu tadi telah punya tujuan hidup yang jelas dan bersedia untuk menyumbang tenaga untuk agama dan negara tercinta.
Korang nampak ? Besar signifikannya perkara ini. Kita mungkin hanya lihat, perkahwinan itu boleh mencegah zina, isu-isu sosial seperti buang bayi, pergaulan bebas dan lain-lain lagi. Tetapi sebenarnya hikmah perkahwinan bagi seorang pemuda lebih dari itu. Ia boleh merubah struktur dan upaya masyarakat untuk menjadi masyarakat yang lebih baik lagi.
Kritikan
Institusi zakat
So, dalam hal ini, aku pun tak faham kenapa duit zakat di negara kita harus disimpan macam tu je. Seolah-olah pihak pentadbir zakat dan kerajaan negeri berbangga dengan duit zakat yang mampu dijimatkan hingga berjuta-juta ringgit saban tahun. Bukankah duit zakat itu seharusnya diuruskan dengan lebih baik. Ianya adalah amanah ! Bantulah orang-orang muda yang ingin dan sudah bersedia untuk berkahwin. Jangan kata tiada, ramai sahaja di luar itu yang ingin berkahwin. Cumanya mereka malu untuk meminta-minta. Jadi, cadangan aku, pihak agama Islam dan kerajaan negeri bolehlah memulakan langkah untuk mewujudkan satu skim bantuan untuk membantu golongan muda yang ingin berkahwin. Jika tidak biaya penuh, cukup sahaja sekadar separuh.
Bukan apa, aku lihat orang muda sekarang, memang cukup susah untuk berkahwin. Salah satu sebabnya ialah tiada dana. Zaman sekarang, tamat sahaja ijazah sarjana muda , umur sudah 24 tahun. Gaji pertama berapa senlah sangat. Jika hendak ditunggu sampai 50 ribu ringgit, berapa tahun tu ? Cuba bayangkan 4 tahun masa yang diambil untuk mengumpul wang sebanyak 50 ribu ringgit. Sepanjang 4 tahun itu, siapa boleh jamin dia boleh kekal dalam ketaatan dan tidak tunduk pada hawa nafsu ? Siapa ? Justeru, mudahkanlah urusan mereka.
Adat oh adat
Ha.. ini satu lagi penyebab. Adat oh adat. Oleh kerana ikutkan adat, kos perkahwinan yang pada mulanya itu boleh dikurangkan, tiba-tiba mendadak naik. Pelaminlah, nasi minyak lah, kompang lah, telur pindang lah. Pening hendak difikirkan. Maaflah kata, kadang kala, masyarakat kita lebih pentingkan adat daripada syariat agama. Sebagai contoh, syariat agama menyuruh supaya merendahkan mahar perkahwinan, tetapi disebabkan adat, mas kahwin sampai berpuluh-puluh ribu ringgit jadinya. Dalam hal ini, kita semua harus memainkan peranan supaya masyarakat, di mana satu adat dan di mana satu tuntutan syariat.
Kesimpulan
Kesimpulannya, tolonglah aku yang ingin berkahwin ini dan juga pemuda-pemuda di luar sana. Rasanya hati ini tidak tertahan lagi melihat perlakuan maksiat yang saban hari membanjiri masyarakat. Mulanya menonton video lucah, kemudiannya bercouple, kemudiannya berzina dan akhir sekali membuang anak. Jika yang baik sikit, berpuasa. Namun kadang kala mereka ini kalah, dan kadang kala mereka ini menang . Pertarungan melawan hawa nafsu ini seolah-olah pertarungan yang besar dalam diri anak muda. Justeru, tolonglah mereka untuk menjaga agama mereka !
Aku nak kahwin !
Wallahualam,
En. Marbawi,
EDITOR PENA ORANG MUDA

10 comments:

Dr. TukangMasak said...

(Y)

Zina jd murah bila kahwin mahal.
Allah~

Anonymous said...

Haha gambar intro tak boleh blah :) alahai saya pernah disyaki lesbian oleh orang sekeliling sbb tak pernah menjalinkan hubungan dengan sesiapa -_- haihhh dunia sekarang ni jadikan couple satu benda biasa :'/ sedih betul

Ir Jinggo said...

Dr. Tukang Masak: mcm menggalakkan yg haram, sebab menyusahkan yg halal. :(

anon: yeah. gmbr setailo. haha. nampak seronoknya menyempurnakan separuh agama.

Anonymous said...

solution , kawin awal adalah terbaik !

Anonymous said...

Jom kahwin :)

Kad Kahwin Murah said...

kalau tanye nak kahwin, semua orang nak kahwin..
tapi nak pikul tanggungjawab tu yang payah..
mampukah kita?
if diri sendiri pon payah nak jage better single dlu :)

KadKahwin?

Anonymous said...

Setuju dengan kad kahwin. Diri sendiri tak terjaga,bagaimana nak jaga keluarga. Perkahwinan itu ibadah. Kenal tanggungjawab. Kalau tak mapu kahwin, berpuasa lah. :)

Rozita Abdullah said...

Teringin jgk nk kawen tp blom ada jodoh :'(

hpijey said...

no worries about kawen lambat la.. jgn bndingkan dgn org lain, kita idup dgn slesa pun nikmat Allah. kalau dah smp masanya kita kahwin, kawen la kita.. jodoh tu kan rahsia dan hak mutlak Allah s.w.t... bkn jodoh tu milik kita mcm dlm cite pon

Nasrun Zainal said...

Nak kawin..nak ada anak sendiri tapi rasa jijik bila nak buat bende tu.....

Gadgets By Spice Up Your Blog